چه نکات و مواردی را باید در مورد ضرایب مالیاتی بدانیم؟، ضرایب مالیاتی و تعیین مالیات هر کسبوکار تأثیر مستقیمی بر سوددهی آن دارد. بهعبارتدیگر اگر در حفظ اسناد مالی دقت لازم را به خرج ندهیم و به امور مالیاتی بیتوجه باشیم، بایستی عواقب آن را پذیرا باشیم. داشتن یک سیستم حسابداری منظم و دقیق میتواند تا حدی زیادی به نظم مالی سازمانها کمک کند.
ضرایب مالیاتی قابلتغییر هستند؟
کمتر پیشآمده که پس از ابلاغ ضرایب مالیاتی، این اعداد و ضرایب تغییر کنند. اما قانونگذار پیشبینی تغییر ضرایب مالیاتی را هم انجام داده است. پس از تصویب نهایی ضرایب مالیاتی، این ضرایب جهت بررسی نهایی به شهرستانها و بخشهای مختلف کشور ارسال میشود. درصورتیکه شرایط اقتصادی منطقه یا ضرایب مالیاتی، اختلاف بسیار زیادی داشته باشد، درخواست تغییر این ضرایب برای کمیسیون ارسال میشود. در این مرحله مجدد درخواست منطقه به همراه اسناد و مدارک موردبررسی قرار میگیرد و در صورت لزوم ضرایب تغییر میکند. البته بعد از ابلاغ نهایی سازمان امور مالیاتی، ضرایب قابلتغییر نیستند و بایستی طبق آنها عمل شود.
آیا همه مشاغل ضرایب مالیاتی دارند؟
در هنگام بررسی ضرایب مالیاتی ممکن است برخی شغلها را در ابلاغیه سازمان امور مالیاتی مشاهده نکنید. بهعبارتدیگر برخی اوقات به دلایل مختلف برخی مشاغل در ضرایب مالیاتی دیده نمیشوند. در این صورت برای تعیین ضرایب مالیاتی باید به شغلهای مشابه مراجعه کرد.
ضرایب و قرائن مالیاتی شامل چه بخشهایی است؟
احتمالاً برای صاحبان کسبوکار این بخش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اینکه ضرایب و قرائن مالیاتی شامل چه مواردی است. بهصورت کلی میتوان خرید سالانه و فروش سالانه را جزء مهم ضرایب مالیاتی بهحساب آورد.
ضرایب مالیاتی مرتبط با خرید سالانه
خرید سالانه شامل تمام مواردی است که در یک سال مالی توسط سازمان و شرکت خریداری میشوند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم «سال مالی» میتوانید مقاله سال مالی چیست سپیدار سیستم را مطالعه کنید. اقلام اداری، دستگاهها، تجهیزات و تمام موارد خریداریشده جز ضرایب مالیاتی به شمار میرود. مودیان مالیاتی باید تمامی اسناد و مدارک این خریدها را حفظ و ثبت کنند.
فروش سالانه، از مهمترین قرائن مالیاتی
فروش سالانه مهمترین بخش قرائن و ضرایب مالیاتی را تشکیل میدهد. هرگونه فروش کالا و خدمات توسط بنگاهها باید با سند و مدرک ارائه شود. این اسناد بهصورت دقیق موردبررسی قرار میگیرند و مالیات هم بر اساس نتیجه این بررسی تعیین میشود. درآمد نا ویژه ، میزان تولید در کارخانهها ، ارزش حق واگذاری محل کسب ، مبالغ پرداختشده بهعنوان حقالزحمه، حق التحریر به دفاتر اسناد رسمی و حتی مدارک مرتبط با اعتبار ارزش افزوده نیز از دیگر اسناد و مدارکی هستند که بر اساس نوع کسبوکار و درخواست بازرسان مالیاتی موردبررسی قرار میگیرند.